Hluboký stabilizační systém (HSS)

Co znamená HSS?

To jsou hluboko uložené stabilizační svaly trupu v oblasti pánve, břicha, kyčlí a beder. Tyto svaly zodpovídají za stabilizaci trupu při každém pohybu, chrání páteř a vnitřní orgány, udržují rovnováhu, stabilní polohu a přirozené zakřivení páteře.

Co se děje s páteří při nedostatečném zpevnění středu těla?

Páteř je každodenně různě fyzicky namáhaná a celý pohybový aparát se ji při tom vždy musí přizpůsobovat.

Jsou-li svaly HSS dysfunkční, jejich funkci na sebe přebírají svaly povrchové, které nedokážou zvládnout přesné nastavení v jednotlivých obratlích páteře a tak vznikají bolesti, blokády a svalové napětí. Nesprávným držením těla dochází k jinému rozkladu a vlivu působících sil, což vede k přetěžování jedněch a naopak k nečinnosti jiných svalů. Také dochází ke dráždění nervů a začínají vás trápit bolesti zad. Důsledkem je snaha bolavou stranu nezatěžovat, tím ale přetěžujete druhou stranu.

K čemu vede vadné držení těla?

Pokud nemáte dostatečně zpevněný střed těla, vaše páteř a celé tělo je vystaveno postupným patologickým změnám a deformacím, zejména při sedavém zaměstnání.

Ochablý svalový korzet trupu se váhou těla postupně ničí. Bederní část páteře se prohýbá dopředu a vzniká bederní lordóza, protože jí to nezpevněné svaly břicha umožňují.

Mezi lopatkové svaly nejsou schopné udržet lopatky a ramena v přirozené pozici (zatažená vzad a dolů), místo toho se ramena stáčejí dopředu za pomoci velkých prsních svalů, které mají tendenci ke zkracování. Tím se vám vytváří hrudní kyfóza – vyhrbení dozadu hrudní části páteře.

Následkem toho, že se celý den díváte na monitor svého počítače, je předsun hlavy – zkrácené krční vzpřimovače páteře neudrží hlavu vzpřímeně a dovolí jí vysunutí vpřed.

Kvůli vadnému držení těla se vám zanedlouho dostaví bolesti zad, které vás budou trápit každý den a to je neradostná perspektiva.

Zkuste někdy zaujmout přirozenou, správnou polohu a udržovat ji nějaký čas – při chůzi, vsedě, ve stoje. Narovnejte se, zatáhněte ramena dozadu a dolů, bradu tlačte ke krku, spodní část břicha zatáhněte směrem k páteři, pánev je v neutrální poloze ani podsazená, ani vysazená.

Je to nepříjemné takhle stát a sedět, že? Dlouho to nevydržíte? A to proto, že zkrácené a ochablé svaly, nezpevněné šlachy a vazy nejsou připravené držet vás v takové poloze.

Začít cvičit? Ano!

Jistě jste už pochopili, jak je důležité posilovat hluboký stabilizační systém těla. V posilovně nezačínejte hned zvedat činky a cvičit na strojích. Klasické posilování vám zpevní určité svalové partie, ale nezatíží svaly hluboko uložené v těle. Málokdo z cvičících v posilovnách ví, že nejprve je důležitý zpevnit stabilizační svaly a až potom posilovat svaly povrchové.

Chcete začít své tělo správně a účelně zpevňovat? Neodkládejte a obraťte se na mě!

Ve své nabídce služeb na posilování HSS mám pro vás Balanční trénink

Autorka článku: Irina Pachomova

Přečtěte si i další články z rubriky Cvičení

Služby, které by vás mohly zajímat

Potřebuji poradit

Poradenství a koučink

Společně zjistíme hlavní problémy a příčiny, proč nehubnete. Pomůžu a poradím v řešení vašich problémů, naučím jak na sobě pracovat.

Číst více

Potřebuji poradit

Písemná konzultace

Odborná rada. Podrobné řešení vašeho problému. Doporučení. Možnost pokládat další otázky. Obecné rady jako bonus. Odpověď do 3 dnů.

Číst více