Irina Pachomova na facebooku

Glykemický index

Co je glykemický index (GI)?

Glykemický index je údaj, který ukazuje, s jakou rychlostí se vstřebává glukóza z určité potraviny do krve.

GI závisí na dvou faktorech:

1. Na podílu sacharidu v dané potravině (čím více sacharidů, tím vyšší je glykemický index).

2. Na složitosti sacharidů (čím jednodušší je sacharid, tím vyšší je glykemický index).

GI se měří ve stupnici od 0 do 100, kde je nejvyšší hodnotu (100) má samotná glukóza a je to nejjednodušší sacharid. Výjimkou je pivo, které má GI 110.

Glykemický index potravin

Základní východisko: čím vyšší GI má potravina složená ze sacharidů (nad 50 bodů), tím rychleji se energie vstřebá a dostaví se hlad a chutě. Naopak pokud má potravina nižší GI (pod 50 bodů), vstřebává se glukóza pomaleji a zasytí tak mnohem delší dobu. Proto se nevyplaví příliš inzulínu a nedojde tolik k ukládání tuku v organizmu, jak je tomu u potravin s vysokým GI.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s nízkým GI dodávají tělu pozvolna se uvolňující energii, vlákninu pro lepší zažívání a pomáhají se zbavit nadbytečných kilogramů.

Vybírejte si potraviny s GI pod 50 bodů, dbejte na jejich kvalitu, abyste tělu doplňovali současně co nejvíce užitečných látek. Např. celozrnné těstoviny, tmavou přírodní rýži, luštěniny, ořechy, semínka, cibuli, česnek, houby, zeleninu, méně sladké ovoce (jablka, hrušky, švestky, citrusové plody), čokoládu se 70% kakaa. GI snížíte, pokud k sacharidům přidáte kvalitní rostlinné oleje a tuky.

Po konzumaci potravin c nízkým GI máte déle pocit sytosti, díky kterému snižujete množství přijatých kalorií a předcházíte problémům s mlsáním.

Jakým potravinám byste se měli vyhnout?

Potravinám s GI vyšším než 50 bodů. Např. bílá a rýžová mouka, pivo, alkohol, sladké nápoje, bagety, brambůrky, popcorn, tyčinky, slané a máslové sušenky, hamburgery, pizza, sladké snídaňové obiloviny, sladké ovoce (meloun, dýně) atd. Patří sem i med, má GI 85, ale je menším zlem, než obyčejný cukr.

Konzumace potravin s nízkým GI je vhodnou prevenci civilizačních chorob pro všechny lidi. Nejvíc opatrní by měli být obézní lidé, diabetici a lidé, u kterých se v rodinné anamnéze vyskytují srdeční a cévní choroby. Jde totiž o to, že chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi je samostatným rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních nemocí.

Hodnoty GI potravin si můžete vyhledat v tabulkách nutričních hodnot potravin. 

Autorka článku: Irina Pachomova

Přečtěte si i další články z rubriky Strava

Dejte LIKE zdravému tělu!

Přidejte se k nám!

×