Irina Pachomova na facebooku

Vyrážíte do fitka? Pozor na základní omyly

Rozhodla jste se, že před plavkovou sezónou něco uděláte s přebytečnými kily a povolenými svaly a právě míříte do fitka? Super, jen pozor na časté chyby, které by mezi vás a vaši vysněnou postavu mohly vstoupit.

Obrňte se trpělivostí

V první řadě nespěchejte. Myslet si, že po první návštěvě fitness centra uvidíte nějaký (případně dokonce výrazný) výsledek, je nesmysl. Tady nic neuspěcháte, začněte pozvolna a pomalu. Tím, že napoprvé strávíte v posilovně dlouhé hodiny a vyzkoušíte všechno, na co vám oko padne, dosáhnete jenom toho, že vás druhý den bude bolet celý člověk (což se, zvlášť pokud jste do té doby jen seděla na gauči, stejně stane) a vaše první lekce bude možná zároveň i tou poslední. Nebudete-li opatrné, můžete si dokonce přivodit zranění. Určitě je dobrý nápad poradit se při první návštěvě s trenérem, který vám doporučí vhodný postup.

Pozor na nereálné cíle

S tím úzce souvisí i vhodný – a především realistický – plán. Zhubnout 10 kilo a mít postavičku jako modelka za 14 dní je utopie. Co se týče váhy, je dobré vědět, že svalová hmota je těžší než ta tuková, a tak se vám po prvních týdnech v posilovně může snadno stát, že vaše váha půjde naopak nahoru. To je ale naprosto přirozené a v pořádku a rozhodně se tím nenechte odradit. Stanovte si realistický plán a pracujte na sobě postupně – pomalu systematicky odbourávaná kila a nabírané svaly jsou ty, které si s největší pravděpodobností dlouhodobě udržíme. Ta rychle (a nepřirozeně) ztracená se nám naopak dost možná brzy vrátí zpět.

Nepodceňujte techniku

Dát si první hodinu s trenérem není od věci ani proto, že pro dosažení optimálních výsledků je klíčové nejen to, že cvičíme, ale také to, jak to děláme. A to neplatí jen pro cviky na posilovacích strojích. Existuje mnoho způsobů, jak dělat dřepy, ne všechny ale určitě povedou k tomu, že se budete pyšnit výstavním pozadím a nohama. Správná technika je důležitá: má velký vliv na to, jak rychle a efektivně budete postupovat směrem ke svému cíli, a v neposlední řadě vám pomůže předejít zbytečným zraněním.

Obměňujte cviky

Naučíte-li se správnou techniku, budou se vám jednotlivé cviky také snadněji provádět. Pozor ale na to, abyste nesklouzly k tomu, že pokaždé, když se začnete hýbat, budete dělat to stejné. Mít oblíbenou sestavu je sice fajn, ale vaše tělo je důmyslný stroj a na neustále se opakující zátěž si brzo zvykne a cvičení, které vám doteď dělalo takovou službu, pomalu ale jistě přestane přinášet ovoce. Cviky je třeba obměňovat a ideální je samozřejmě nakombinovat několik různých druhů fyzické aktivity – běh, posilovnu, plavání atd. Jednak si na měnící se aktivitu svaly nenavyknou, jednak to pravděpodobně bude víc bavit i vás.

Nebojte se posilování

Vyráží-li do fitka, okupují ženy většinou běžecké pásy, rotopedy nebo podobné kardio trenažéry. Co se týče sálových lekcí, ve švech praskají především ty zaměřené na hubnutí. Bát se posilovacích strojů a hodin, které mají za cíl zpevnit svalstvo celého těla, je ale velká chyba. Štíhlá figura je sice fajn, ale povadlé svaly nevypadají dobře ani na ní. Nemluvě o tom, že svalová hmota je velmi efektivní při spalování tuku – čím více jí máte, tím snadněji se vám bude hubnout.

Soustřeďte se na to, co děláte

Síla myšlenky je mocná a u cvičení to platí dvojnásob. Fitness centrum (nebo jakékoli jiné prostředí, kde se věnujete fyzickým aktivitám) určitě není místem, kde byste měly přemýšlet nad prací, rodinou nebo jinými záležitostmi. Právě naopak: je to místo, kde byste měly vypnout, a jediné, na co byste se měly soustředit, je cvičení samotné. Koncentrujte se na jednotlivé cviky a jejich provádění, tempo a rytmus a uvidíte, že výsledky se rychle dostaví.

Klíčem k úspěchu je správné stravování

Typický receptem na rychlé hubnutí je pro spoustu žen intenzivní cvičení v kombinaci s co nejmenším množstvím jídla. Což je samozřejmě naprosto chybný postup. Tělo, které nepřijímá dostatek potravy, nemá na pořádný trénink energii a mnohem rychleji se vyčerpá. Nemluvě navíc o tom, že si tím zaděláváte na zdravotní problémy nebo zranění z přetažení. Místo hladovění se raději soustřeďte na to, abyste jedly pravidelně, malé porce a kvalitní potraviny.

Tak s chutí do toho a půl je hotovo. Začít se hýbat je skvělé rozhodnutí, tak si ho nezmařte zbytečnými chybami. Určitě nic nezkazíte, když se před prvním cvičením poradíte s trenérem, který doporučí vhodný postup, ukáže vám správnou techniku a poradí také se stravováním.

Autorka článku: Irina Pachomova

Přečtěte si i další články z rubriky Cvičení

Dejte LIKE zdravému tělu!

Přidejte se k nám!

×